Hvad er forskellen på laminat og melamin?

Har du nogensinde stået i en møbelforretning og set på to møbler der ligner hinanden, og den eneste forskel du kan få øje på er prisen? Så er der en chance for at den dyre er med laminat top, og den billige er med melamin top. 

Hvad er forskellen så på de to?

Den dyre løsning vil som regel altid være den med laminat top, eller højtrykslaminat som det også kaldes. Grunden til det er dyrere, er simpelthen pga. holdbarheden. Laminat er mange lag af papir eller pap, der bliver bundet sammen af en special type harpiks, og derefter presset under ekstremt høj tryk og varme. Det betyder at du får en overflade der er svær at gøre skade på, og med garanti vil holde i rigtig mange år.
På den anden side har du melamin, som kan ligne laminat utroligt meget, men på ingen måde har den samme holdbarhed eller kvalitet. Melamin er et syntetisk fremstillet materiale der som regel bliver klistret på en spånplade, og som du ofte vil finde på de billige møbler, da det er meget billigere at fremstille.

Hvordan kan jeg se forskel på de to?

Det kan i dag være utroligt svært at se forskel på laminat og melamin. Man finder hele tiden på nye måder at gøre begge lamineringer bedre på, og nogle laminater er endda ved at efterligne finner så godt, at det kan være svært at se forskel.
En måde man i de fleste tilfælde kan have tillid til, er at køre fingerspidserne på toppen af pladen. Hvis det er helt glat, er det som regel melamin. Kan du mærke en smule tekstur er det som regel laminat. 
En anden ting er at laminat fås i mange forskellige farver og mønstre, hvor melamin i langt de fleste tilfælde kun bliver lavet i enten hvid, grå eller sort. 
Den sidste måde er såre simpel. Se på prisen. De billige møbler som du f.eks. finder i jysk, vil i lang størstedelen af tilfælende være i melamin, simpelthen for at holde prisen som lav som muligt. Prøv at gå ind og se priserne på møbler hos jysk, og så sammenlign priserne med møbler fra Furn-living, som jeg med garanti ved, laver borde i højtrykslaminat. Så har du en god fornemmelse omkring hvad prisforskellen faktisk er, og måske du finder det en smule overraskende.

Hvilken type laminering skal jeg gå efter?

Dette er både et spørgsmål omkring dit behov, og hvor lang tid du regner med at det skal holde. Personligt holder jeg mig til højtrykslaminat, på de møbler jeg ved kommer til at blive brugt meget i dagligdagen, f.eks. et spisebord, skrivebord, sofabord osv. 
Andre møbler som der måske ikke bliver udsat for så meget slid, f.eks. dit natbord, hylder eller låger til badeværelset, kan man være mere tilbøjelig til at spare lidt på pengene.
Så i bund og grund kommer det an på hvor meget man er villig til at bruge på et møbel, og hvor villig man er til at gå på kompromis med kvaliteten.

Jeg håber du har fået mere viden omkring forskellen på laminat og melamin. Ellers er du velkommen til at stille et spørgsmål herunder. :)
Patrick Furbo
Grundlægger af møbel håndbogen
Ejer af Entremobel.dk & Sofabord-online.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.